Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2. világháborús német sugárhajtású gépek

2011.12.02

me163.jpgMesserschimtt Me-163 Comet
Elfogóvadász
Gyártó:    Messerschmitt
Első repülés: 1941 szeptember 1
Szolgálatba lépés: 1944
Legyártott példányszám: kb. 370
Személyzet: 1
Hossz: 5.70 m
Szárnyfesztáv: 9.33 m
Magasság: 2.75 m
Hajtómű: 1 Walter HWK 109-509A-2 folyékony üzemanyagú rakétahajtómű
Csúcssebesség: 1,060 km/h
Hatótáv: 40 km
Fegyverzet:
2×30 mm Rheinmetall Borsig MK 108 gépágyúk

Az "Üstökös" egy csupaszárny megoldású, rakétahajtóműves elfogóvadász volt, egy érdekes elképzelés a német légierő részéről. A gép igen megbízhatatlan volt, mivel a folyékony rakétaüzemanyag hajlamos volt felrobbanni leszálláskor (nem voltak kerekei, csúszótalpakra érkezett). Ennek ellenére nagyon hatékony fegyvernek bizonyult, bár bevetését az üzemanyaghiánytól gyötört németek nagyon meggondolták.

me262_fsx_1.jpgMesserschmitt Me-262
Vadászgép
Gyártó: Messerschmitt
Első repülés: 1941 április 18
Szolgálatba lépés: 1944 április
Legyártott példányszám: 1,430
Személyzet: 1
Hossz: 10.60 m
Szárnyfesztáv: 12.60 m
Magasság: 3.50 m
Hajtómű: 2 Junkers Jumo 004 B-1 sugárhajtómű
Csúcssebesség: 900 km/h
Hatótáv: 1,050 km
Fegyverzet:
4×30 mm MK 108 gépágyúk
24×55 mm R4M rakéták
2×250 kg bombateher

Egy legendás vadászgép, mely túl későn kapott "zöld utat", így érdemi befolyással már nem bírhatott a háború menetére. A hangsebesség első átlépése is ezzel a géppel történt, harci körülmények között, nem pedig az '50-es években ahogy azt az amerikaik hazudták. Ennek a gépnek volt könnyűbombázó változata is, mely annyira mély nyomot senkiben nem hagyott, mint a vadász verziója. Sok hadsereg még jóval a háború után is szolgálatban tartotta...

he162_salamander.jpgHeinkel He-162 Volksjaeger
Vadászgép
Gyártó: Heinkel
Első repülés: 1944 december 6
Szolgálatba lépés: 1945
Legyártott példányszám: kb. 320
Személyzet: 1
Hossz: 9.05 m
Szárnyfesztáv: 7.2 m
Magasság: 2.6 m
Hajtómű: 1 BMW 003E-1 v. E-2 sugárhajtómű
Csúcssebesség: 905 km/h
Hatótáv: 975 km
Fegyverzet:
2×20 mm MG 151 gépágyúk (He 162 A-2)
2×30 mm MK 108 gépágyúk (He 162 A-0, A-1)

A német nép reménye akart lenni ez a könnyű, egyszerűen elkészíthető, fából készült vadászgép, mely harci bevetést végül nem látott. A gép alapötlete az volt, hogy a civilekből sorozott tömegeknek is legyen egy elfogó vadásza, így próbálván csökkenteni a szövetségesek légi fölényét. A "Népivadász" hatalmas mennyiségű termelésre lett tervezve, az előirányzott kvóta havi 4000 körül volt. A szövetségesek a "Tűzgyík" azaz "Szalamandra" névre keresztelték.

he280_3.jpgHeinkel He-280
Vadászgép
Gyártó: Heinkel
Első repülés: 1940 szeptember 22
Legyártott példányszám: 9
Személyzet: 1
Hossz: 10.40 m
Szárnyfesztáv: 12.20 m
Magasság: 3.06 m
Hajtómű: 2 Heinkel HeS 8 sugárhajtómű
Csúcssebesség: 820 km/h
Hatótáv: 370 km
Fegyverzet:
3×20 mm MG 151/20 gépágyúk

A világ első sugárhajtású repülőgépe. Mivel a Heinkel cég politikailag kifogásolható volt a Náci párt szemében, a terveket át kellett adniuk a Messerschimtt cégnek, mely ebből rakta össze a Me-262-est. A He 280-as sosem került harci bevetésre.

junkers-ju-287.jpgJunkers Ju-287
Bombázó
Gyártó: Junkers
Első repülés: 1944 augusztus 8
Legyártott példányszám: 2
Személyzet: 2
Hossz: 18.30 m
Szárnyfesztáv: 20.11 m
Magasság: 4.70 m
Hajtómű: 4 (1.példány) v. 6 (2.példány) Junkers Jumo 004B-1 sugárhajtómű
Csúcssebesség: 555 km/h
Hatótáv: 1,570 km
Fegyverzet:
2×13 mm MG 131 géppuskák
4,000 kg bombateher

Eme figyelemre méltó tervezés jócskán megelőzte a korát azáltal, hogy előre irányzott szárnyakat kapott (ezt a '70es években kezdték alkalmazni). Bár úttörő volt, rengeteg, a korában megoldhatatlannak tűnő, aerodinamikai problémái voltak, ami miatt sosem került sorozatgyártásra. Kétségtelenül hatékony gép válhatott volna belőle, ha hibáit kijavíthatták volna, így azonban nem lett több, mint egy roppant érdekes kísérlet a repülés történelmében...

ho-229.jpgHorten Ho-229
Vadász\Bombázó
Gyártó: Gothaer Waggonfabrik
Első repülés: 1944 március 1
Legyártott példányszám: 3
Személyzet: 1
Hossz: 7.47 m
Szárnyfesztáv: 16.76 m
Magasság: 2.81 m
Hajtómű: 2 Junkers Jumo 004B sugárhajtómű
Csúcssebesség: 977km/h
Fegyverzet:
4×30 mm MK 108 gépágyúk
R4M rakéták
2×500 kg bombateher

Gyakorlatilag egy csupaszárny gép volt, igencsak nehezen érzékelhető a radarok által. A gép Göring 3x1000-es tervére készült el(1000kg bomba eljuttatása 1000km-re 1000km\h sebességgel). Ezen a gépen alapul az összes csupaszárny gép és az amerikai lopakodók.

ar234.jpegArado Ar-234 Blitz
Felderítő\Bombázó
Gyártó: Arado Flugzeugwerke
Első repülés: 1943 június 15
Legyártott példányszám: 210
Személyzet: 1
Hossz: 12.63 m
Szárnyfesztáv: 14.10 m
Magasság: 4.30 m
Hajtómű: 2 Junkers Jumo 004B-1 sugárhajtómű
Csúcssebesség: 742 km/h
Hatótáv: 1,100 km
Fegyverzet:
2×20 mm MG 151 gépágyúk
~1,500 kg bombateher

A világ első hadrendbe állított sugárhajtású bombázója, melyet gyors felderítőként is alkalmaztak a nyugati fronton valamint Anglia felett. A folyamatos fejlesztések hatására a későbbi modellekre két további hajtómű is felkerült, a végső (C) változat pedig két dupla sugárhajtóművel készült. Igen sikeres gép volt, mely bevéste nevét a hadászati történelembe és irányt mutatott a bombázógépek jövőjét illetően.

 

hs132.jpgHenschel Hs-132
Zuhanó bombázó\Elfogóvadász
Gyártó: Henschel Flugzeugwerke AG
Első repülés: Nem került rá sor...
Legyártott példányszám: 4
Személyzet: 1
Hossz: 8.90 m
Szárnyfesztáv: 7.20 m
Magasság: 3.00 m
Hajtómű: 1 BMW 003A sugárhajtómű
Csúcssebesség: 780 km/h
Hatótáv: 1,120 km
Fegyverzet:
~500 kg ledobható teher

Bár több prototípus is készült belőle, sosem jutott el odáig, hogy egy is felszálljon belőlük. Maga a tervezés igen érdekes, fejlett és innovatív, nagy valószínűséggel kiválóan bevált volna, ha jutott volna ideje arra, hogy bizonyíthasson...

 

Néhány további kép:

Arado Ar-234

arado-ar-234.jpg

arado_ar_234_2.jpg

zdeniks_ar_234_blitz.jpg

Heinkel He-280

he-280.jpg